7. Lahdes, E. (1997). Peruskoulun uusi didaktiikka. Helsinki: Otava.
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2012/12/peruskoulun-uusi-didaktiikka-1997.html
Aivan 1990-luvun lopulla ilmestyi Lahdeksen viimeinen didaktiikkateos.. Teoksen taustalla oli kognitivismista edelleen kehitetty konstruktivistinen oppimiskäsitys ja humanistinen psykologia.
Lahdes avaa siinä didaktiikkaa tieteenalana - ennen muuta konstruoimansa didaktiikan kehysmallin ja Kerrin toiminnan teorian pohjalta. Hän näkee kasvatustieteen suunnittelutieteenä
Peruskoulujen tilanne oli jälleen muuttunut. Toisaalta elettiin todella syvää lama-aikaa.Toisaalta uusissa säädöksissä lisättiin koulujen pedagogista autonomiaa. Vuonna 1994 ilmesty peruskoulun kolmas opetussuunnitelma(n perusteet), jonka pohjalta laadittiin pitkään aikaan ensimmäiset koulukohtaiset opetussuunnitelmat. jo 1990 luvun lopun koulupuheessa haluttiin lisätä opettajan oikeutta valíta sisältöjä tätä mutta myös yhä enemmän oppilaille.
(Juuri teoksen ilmestymishetkellä koulutuspolitiikan suunta oli jälleen vaihtumassa)
Perusteet olivat hyvin väljät. Kouluille annettiin tilaa omaan päätöksentekoon. Kun vuoden 1984 perusteet jättivät tilaa opettajan omille tulkinnoille, vuoden 1994 perusteissa korostuu opettajien yhteinen suunnittelu.
Lahdes antaa myös ohjeita. Lahdeksen normatiivinen didaktiikka pohjautuu opetuksen tuolloin tuoreisiin tutkimuksin ja (edelleen) mm. Clarken opetuksen teoriaan. Lukija saa konkreetin kuvan opetustapahtuman keskeisistä elementeistä: tavoitteista, opetus-oppimisprosessista ja arvioinnista, opettajasta, oppilaasta, opetettavista asioista, menetelmistä ja välineistä sekä koulun ja yhteiskunnan suhteesta. Koulun arkea ja opettajan työn huolia (mm. työrauha) käsitellään selkosuomella.
Lahdeksen uusi didaktinen ajattelu
Didaktista ajattelua on usein jäsennetty kolmen kysymyksen avulla. Miksi= tavoitteet, Mitä= sisällöt. MIten = työtavat.
MIKSI (eli päämäärä)?
Yhdessä koulujen ja kuntien kanssa kesken syvän laman tehdyt opetussuunnitelman perusteet valmistuivat vuonna 1994. Kasvatuspäämääränä oli monipuolinen persoonallisuus, jolla on jatko-opintovalmiudet.
Hän soveltaa Popperin kolmen maailman ideaa pedagogiikkaan: kouluopetuksen tavoite on luoda käsitys maailmasta: oppia ymmärtämään objektiivista ulkomaailmaa ja ihmismielen tulkintoja (representaatioita) siitä mutta myös saada käsitys itsestä: oppia ymmärtämään itseä ja omia ajatuksia.
MITÄ (ei sisällöt)?
Opsissa opetusta luvattiin muovata hyvin yksilölliseksi. Yksilöllistämisen keinoina ovat mm. valinnaisaineet, opetuksellinen eriyttäminen ja luokattomuus.
MITEN (eli menetelmät)?
Kun 1980-luvun opsissa pääpaino oli sisällöissä. Nyt se oli menetelmissä.
Lahdes kuvaa opettajan osuutta oppimiseen siteeuaksilla:
"Opettaja voi ainostaan ohjata oppilasta oppimaan”
- Pertti Kansanen
"Opettaja ei voi suoraan vaikuttaa oppilaan oppimisprosessiin, vaan hän voi vain pyrkiä virittämään oppilaassa tietoisen ja aktiivisen oppimisen pyrkimyksen."
- Mikael Uljens
Lahdeksen teos on eräänlainen silta menneen ja tulevan välillä. Lahdes arvostaa myös suojelevaa kasvatustehtävää ja hyvin tehtyä opetustyötä (ennakkosuunnittelu, vuoropuheinen menetelmä hyvine kysymyksineen, huolellinen opetuskieli, opettajan esimerkillisyys, selkeät ohjeet, taulunkäyttö...).
Hän myös aavistelee jo uutta (mm. formaali oppiminen, metakognitiot, oman oppimisen ohjaaminen, syrjäytyminen, orgaaninen oppiminen, maahanmuuttajien vaikutus kouluopetukseen). Tekstissä vilahtaa itsevastuisen oppilaan käsite
Verkko-opetuksen läpimurtoa hän ei ennusta. Mukana on myös ajatelmia jotka ovat ehkä olleet tuulentupia (kuten muutosagentti-idea).
Erkki Lahdes (1929- 2006).
Kasvatustieteen professori ( 1977-1993)
Kommentit
Lähetä kommentti