Peruskoulun opetusoppi (1969)


  1. 1. Lahdes, E. (1969). Peruskoulun opetusoppi. Helsinki: Otava.


Suomi siirtyi viralllisesti peruskoulujärjestelmään vuosina 1972-1977. Uuden koulun opetussuunnitelma oli hyväksytty vuonna 1970. Sen laatineessa komiteassa oli mukana Erkki Lahdes. Niinpä hänellä oli hyvä etu kirjoittaa Suomen ensimmäinen peruskoulun didaktiikka. Tuohon aikaa käytettiin didaktiikasta usein nimeä opetusoppi.


Erkki Lahdes halusi  tieteellistää kansakoulunopettajille suunnattua didaktiikkaa. Hän asetti didaktiikalle hän asetti selvän tavoitteen: on siirryttävä spekulatiivisesta opetusopista empiiriseen. Lähtökohta oli tuolloin vielä vaikea. Opetustapahtuman tutkimus oli vasta alussa.  


Teos on minusta  hyvin viehättävä ja  valoisa teos. Täynnä valtavaa uskoa  uuteen koulumuotoon ja  didaktiikan kykyyn rakentaa opettajille yhteinen käsitemaailma ja  jopa opetuksen teoria.


Didaktiikan historia


Lahdes kuvaa didaktiikan  historiallista kehitystä systemaattisesti työkaluinaan  opetussuunnitelman kolme determinanttia: aines, yhteiskunta ja oppilas.  Peruskytkentä on Lahdeksen mukaan sellainen, että  aineskeskeisessä ajattelussa työtavat ovat opettajakeskeisiä, lapsikeskeisessä yksilöllisiä (mm. eriyttäminen) ja yhteiskuntakeskeisissä yhteistoiminnallisia.


Aluksi  opetus oli hapuilua  kahdessa valtakunnassa : maallisessa ja taivaallisessa. 


1800-luvulla Herbart toi  selkeyden. Dynamiikka opetukseen tuli oikein (lapsen ikäkauteen kuuluvan harrastuksen mukaan) valitusta aineksesta. Aineksen valinnan keskeinen periaate oli sen siveellinen voima. Opettaja avasi oppilaan aivot kysymyksillä.


1900-luvun alussa  huomio suuntautui lapseen; syntyi  Uuden koulun liike. Lapsesta tuli opetuksen keskipiste. Liike oli hajanainen, osa halusi luopua etukäteen määritellyistä sisällöistä (vapauspedagogiikka), osa opettajan (liian) aktiivisesta roolista (aktiivisuuspedagogiikka), osa yksintekemisestä (sosiaalipedagogiikka).


Uuden koulun liike mursi  herbartilaisuuden vasta toisen maailmasodan jälkeen 1940-luvulla Avainhahmona oli Matti Koskenniemi. Hänen pedagogiikassaan ei ollut  vain yhtä oikeaa menetelmää. Mallissa yhtyi aines, yhteiskunta ja lapsi. Siirtymä monipuolisiin menetelmiin taisi oikeasti toteutua vasta 1980-luvulla.


Peruskoulun ensimmäinen opetussuunnitelma


1970-luvulla ihan kansainvälisestiki opettajan rooli oli muuttumassa. Unescon koulutusraportissa vuodelta 1972 tulevaisuuden opettaja on ennen muuta kasvattaja, ohjaaja ja virikkeiden antaja. (Ei siis enää tiedon lähde)


Peruskoululle laadittiin oma opetussuunnitelma, seitsemänsataa sivuiset järkäleet:  POPS I ja POPS II.   POPSia pidettiin hyvin uudenaikaisena. Siinä korostui yksilö ja koko persoonallisuus. POPSin mukaan peruskoulun kokoava kasvatuspäämäärä oli “antaa aineksia ja virikkeitä omaleimaisen koko persoonallisuuden kehittymiselle”.  Oppilas ei siis enää ollut  raakamateriaalia, josta opettaja muokkaa hänet haluamansa kaltaiseksi. Kasvuun yhteisesti hyväksi todettuun suuntaan annetaan vain mahdollisuuksia.


Peruskoulun pedagogiikkaan  kuuluivat oppilaskeskeiset työtavat, eriyttäminen, eheyttäminen  ja opetusteknologiset apuvälineet kuten opetusheitin ja kielistudiot. Ns. uuden koulun keskeisiä ideoita oli työkirja.Valtioapusääntöjen  muuttuessa,. puolivalmistetyökirjat yleistyvät nyt nopeasti.


Arvionnin käsitteistöön saaiin apua Bloomilta: puhuttiin  diagnostisesta, formatiiviisesta ja summatiivisesta  arvioinnista. Arvioinnin apuna haluttiin käyttää lahjakkuustestejä ja standardisoituja koulusaavutuskokeita.


POPSIA pidettiin yksilön esiinmarssina. 1970-luku oli voimakkaan koulutusoptimismin aikaa. “ Mikä tahansa asia voidaan opettaa tehokkaasti jollain älykkäällä kunniallisella tavalla mille tahansa  lapselle.”(BRUNER).  


Lahdeksen oma didaktinen ajattelu


Didaktista ajattelua on  jäsennetty  kolmen kysymyksen avulla. Miksi= tavoitteet, Mitä= sisällöt. MIten = työtavat.


MIKSI?

Lahdeksen  opetusoppi kiinnittyi vahvasti peruskoulun ideaan. Kasvatusihanteena oli koulunuudistustoimikunnan määrittelemä kulttuuri- ihminen, joka kykeni omaksumaan sivistyspääoman, pystyi yhteistyöhön ja oli ehjä, itsenäinen persoonallisuus. 


MITÄ?

Jokaisen tuli Lahdeksen mukaan saada oman henkisen laatunsa ja harrastustensa mukaista opetusta. Tiedin rinnalle olivat POPSissa nousemassa  taidot hankkia ja välittää tietoa. Oppikirjoilla ja työkirjoilla oli POPSin pedagogiikassa iso rooli.

Opettajat ovat erilaisia ja he voivat päästä samoihin tavoitteisiin käyttämällä erilaisia oppisisältöjä 


MITEN? 

Opetusopissa oli  pakko antaa edelleen menettelytapaohjeita, jotka perustuivat vuosikymmenien aikana syntyneisiin kokemuksiin. Parasta opetusmetodia ei pysytty Lahdeksen mukaan toistaiseksi tieteellisesti todentamaan. 


Lahdeksen opetusoppi kuvaa hyvin niitä didaktisia käsityksiä, jotka olivat vallalla 1960-luvulla ja joiden varassa mm. peruskoulupedagogiikan kurssit opettajille järjestettiin. Hyvin innistuneita oltiin itse-neuvovasta-opetuksesta.


Yksi Lahdeksen ideoista oli opetuksen didaktinen  kokonaiskäsittely. Hän  rakensi  tosi fiksusti siltaa toisaalta oppimisen eri vaiheiden (niinkuin se 60-luvulla ymmärrettiin) toisaalta tunnin rakenneosien ja eri käytänteiden välille.


Kokonaiskäsittelyllä tarkoitetaan mallia, jossa opetus koostuu eri vaiheista, jotka kukin keskittyvät johonkin oppimisen kannalta tärkeään vaiheeseen.  Seuraava on oma omaa synteesiäni Lahdeksen teoksen pohjalta.


(I) Valmistautuminen opetustilanteeseen (nouseminen oppimisen tilaan MH)


(II) Omaksumisprosessi, jossa on seuraavia vaiheita a) Havaintojen tekeminen, havaintojen ja muutoin saadun informaation  vastaanottaminen b) Aikaisemmin opitun mieleenpalauttaminen d) (Varsinainen ajatteluvaihe alkaa, eli kokemusten reflektointi:  ) Informaation jäsentäminen suhteessa aiemmin opittuun.  e) Syventäminen: Informaation nyansointi ja  jäsentäminen  käsitteiksi ja periaatteisi jne.  Jonkinlainen tiivistys esim. kokoavaksi viisaudeksi: "Rikos ei kannata".


(III) Harjaantumis-ja soveltamisprosessissa  on seuraava vaiheita: a) (Tähtäävät muistamiseen) Opittavien asioiden harjoittelu, harjaantuminen ja kertaaminen b) (Tähtäväät ongelmien ratkaisemiseen, luovuuteen jne.) Opittujen taitojen soveltaminen ja käyttäminen. 


(IV) Oman oppimisen, edistymisen arvioiminen kriittisesti. (Ehkä jopa opetetun aineksen virheiden huomaaminen, vrt. Yrjö Engeström).


Lahdes ei kuitenkaan ajanut mitään, kahlitsevaa tunnista toiseen toteutettavaa kaavaa (kuten Herbart).


POPSIn oppimiskäsitys oli behavioristinen, teknologinen pedagogiikka. Siinä opettajan tehtäväksi tuli vahvistaa palkkioilla ja rangaistuksilla ärsykkeiden (esim. oppikirjan teksti) aiheuttamaa reaktiota. Uudessa pedagogiikassa korostuivat aines ja yhteiskunta. Lapsi taisi jäädä kohteeksi.


Loppuluvussa Lahdes määritteli peruskoulun edellyttämän opettajatyypin. Tämä oli analyyttinen, kokeileva ja harkitusti ajatteleva. Tiede tuli mukaan tukemaan tätä tehtävää. Myös opettajalta edellytettiin alan kirjallisuuden tuntemusta ja ongelmalähtöisyyttä.

Lahdes arvosti opettajan autonomiaa. Opettajalle oli annettava lupa poiketa yleissuunnitelmasta. Opettajat ovat erilaisia ja he voivat päästä samoihin tavoitteisiin käyttämällä erilaisia oppisisältöjä, työtapoja ja välineitä.



Erkki Lahdes
(1929- 2006).  

Kasvatustieteen professori (1977-1993)



Kommentit