Aurorassa käytettyjä keinoja puuttua ongelmiin (lieviä ja vakavampia)
2005 ART: väkivaltaisen käyttäytymisen vähentämiseen tähtäävä ART-opetus.
1992 Hiljainen tunti
1993 Itsetunto-hanke (Uma Jutila)
1999 KOURA= koulurauhatyöryhmä. Erilaisia teematapahtumia. Lyömätön ennatys kunniakirjoineen kisa jne. ”Aurorassa ei tapella”
Käytävävahdit (jo kansakoulussa)
Luokan jakaminen kun luokka ei pysy oppimistilassa. R- opettajan palkkaaminen
2004 Läksykerho osana Läksykampanja. ”Aurora goes läksyt” Siihen kuului myös läksykerho .
1995 Ongelmaharava-lomake käytössä: ongelma-ratkaisu-malli >Valittu > Seuranta
Parkki/ Oppilaan ohjaus parkissa
2013 Pian Arkki
https://popuphautomo.blogspot.com/2024/05/pian-arkki.html
2000 Pysäkkiluokka
https://popuphautomo.blogspot.com/2024/05/pysakkiluokka.html
Päivänavaukset (POPS)
Sijoitusluokka (etukäteen sovittu)
2003 Sinikarhut
https://popuphautomo.blogspot.com/2024/05/sinikarhut.html
1990
Mallin perusideat
1) Tavoitteena on luoda luokkaan ilmapiiri, jossa kaikilla on mahdollisuus oppia ja opettajalla opettaa. Luokka käyttää kouluajan opiskeluun. Huomion saa fiksusti toimiva ei häiritsevä. Rankaiseminen tehdään ilman tunnekuohua.
(2) Mallissa uskotaan, että jokainen pystyy hillitsemään itseään. Ei ole lapsia, jota eivät välitä mistään.
(3) Tarvitaan selkeät säännöt. Esim. viittaa, kun haluat puhua. Noudata ohjeita...Säännöt annetaan.
(4) Sääntöjen noudattamisella on seuraukset, jotka kerrotaan etukäteen.
(5) Rangaistus kohdistuu aina yksilöön: a) Sääntöjä rikkovan nimi kirjoitetaan taululle (varoitus). b) Sitten tulee toinen varoitus (keltainen kortti). Opettaja ei keskeytä opetusta. c) Kolmas häiriö tuottaa punaisen kortin. Oppilas siirtyy lopputunniksi ns. sijoitusluokkaan. Rangaistus= erottaminen kavereista.
Joka päivä taulu pyyhitään. Seuraava päivä alkaa "puhtaalta pöydältä".
(6) Palkinto kohdistuu aina koko luokkaan. a) Luokka ideoi itse pieniä palkintoja (esim. kuunnellaan musiikkia, katsotaan leffaa, vähemmän läksyjä...). b) Palkinto saadaan, kun taululle ilmestyy sovittu määrä tähtiä. Tähti tulee kaikesta fiksusta, mitä oppilaat tekevät.
Fiksusta käytöksestä viestitetään myös kotiin.
Mallin käyttöönotto
• Opettaja kävelee luokkaan ja kertoo, että otamme käyttöön uuden mallin toimia, jotta kaikki voivat oppia hyvin ja rauhassa (assertiivisesti).
• Malli käydään läpi. Oppilaat keksivät palkintoja.
• Myös kotiin tiedotetaan, kuinka malli toimii.
Kommentit
Lähetä kommentti