Vanhoja neuvoja luokanhallintaan

Poimin vanhoista ja uudemmistakin kirjoista opettajille annettuja ohjeita, kuinka "hallita" luokkaa.   Tässä aakkosjärjestyksessä hieman karsien:

  • Anna selkeä lyhyt käsky/kielto
  • Ennakoi (kootkaa tilanteet, joissa viime vuonna tuli  helposti riita. Ideoikaa, miten niitä voisi välttää?)
  • Harjoitellaan puuttuvaa taitoa
  • Havainnoi valppaasti
  • Hoida epäjärjestyksen oireet jo alkuvaiheessa 
  • Huomaa pikkuvihjeet ennenkuin taivas repeää
  • Huomauta ystävällisesti (esim. minä-viesti)
  • Jousta (lisäajan antaminen, vaihtoehtojen tarjoaminen)
  • Katkaisut;  kasku, liikkuminen, nopea tuuletus..
  • Käy kahdenkeskeinen keskustelu. 
  • Luokan säännöt.  Kuinka jokaisella  olisi mahdollisuus oppia ja voida hyvin? Sitä mukaa, kun törmäätte ristiriitoihin, laatika siitä uusi sääntö. Kirjatkaa näkyviin.
  • Monipuoliset menetelmät
  • Neuvottele ryhmän johtohenkilöiden kanssa. Mitä pitäisi nyt tehdä?
  • Odota kunnes oppilaat kuuntelevat sinua
  • Ohita huumorilla
  • Oma esimerkki
  • Opeta hyvin
  • Osallista oppilaat sääntöjen määräämiseen
  • Palauta sääntö mieleen
  • Palkinto koko luokalla, kun asiat sujuvat
  • Pedagoginen katse 
  • Pidä luokka toiminnassa Vaihda toimintaa 15 minuutin välein
  • Pidä opetuksessa selkeä punainen lanka. 
  • Poista rauhalliseen tilaan (esim. sijoitusluokka, "lataamo")
  • Pulpettikirja tms. nopeille
  • Puutu ajoissa
  • Pyydä
  • Rakenna hyvä suhde oppilaisiin
  • Rakenna luokkaan toimivat säännöt ja rutiinit (= järjestys)
  • Rakenna luottamusta; Työrauhaa rakennetaan vastuun jakamisella, luottamalla.
  • Ratkaise yhdessä oppilaiden kanssa
  • Rikkomuksia varten luokan luokan tuomioistun
  • Sovittele 
  • Suostuttele
  • Tarjoa vaihtoehtoja
  • Tee varasuunnitelma
  • Time on Task- seuranta (erillinen lastu)
  • Tukiryhmät- jokaiselle kannustajia (Ben Furman)
  • Vaadi, velvoita
  • Varoita (keltainen kortti)
  • Valvo
  • Vältä pitkiä yksinpuheluita
  • Yhteisuunnittelua
  • Älä kokoa oppilaita parveen 

Kommentit