Poimin vanhoista ja uudemmistakin kirjoista opettajille annettuja ohjeita, kuinka "hallita" luokkaa. Tässä aakkosjärjestyksessä hieman karsien:
- Anna selkeä lyhyt käsky/kielto
- Ennakoi (kootkaa tilanteet, joissa viime vuonna tuli helposti riita. Ideoikaa, miten niitä voisi välttää?)
- Harjoitellaan puuttuvaa taitoa
- Havainnoi valppaasti
- Hoida epäjärjestyksen oireet jo alkuvaiheessa
- Huomaa pikkuvihjeet ennenkuin taivas repeää
- Huomauta ystävällisesti (esim. minä-viesti)
- Jousta (lisäajan antaminen, vaihtoehtojen tarjoaminen)
- Katkaisut; kasku, liikkuminen, nopea tuuletus..
- Käy kahdenkeskeinen keskustelu.
- Luokan säännöt. Kuinka jokaisella olisi mahdollisuus oppia ja voida hyvin? Sitä mukaa, kun törmäätte ristiriitoihin, laatika siitä uusi sääntö. Kirjatkaa näkyviin.
- Monipuoliset menetelmät
- Neuvottele ryhmän johtohenkilöiden kanssa. Mitä pitäisi nyt tehdä?
- Odota kunnes oppilaat kuuntelevat sinua
- Ohita huumorilla
- Oma esimerkki
- Opeta hyvin
- Osallista oppilaat sääntöjen määräämiseen
- Palauta sääntö mieleen
- Palkinto koko luokalla, kun asiat sujuvat
- Pedagoginen katse
- Pidä luokka toiminnassa Vaihda toimintaa 15 minuutin välein
- Pidä opetuksessa selkeä punainen lanka.
- Poista rauhalliseen tilaan (esim. sijoitusluokka, "lataamo")
- Pulpettikirja tms. nopeille
- Puutu ajoissa
- Pyydä
- Rakenna hyvä suhde oppilaisiin
- Rakenna luokkaan toimivat säännöt ja rutiinit (= järjestys)
- Rakenna luottamusta; Työrauhaa rakennetaan vastuun jakamisella, luottamalla.
- Ratkaise yhdessä oppilaiden kanssa
- Rikkomuksia varten luokan luokan tuomioistun
- Sovittele
- Suostuttele
- Tarjoa vaihtoehtoja
- Tee varasuunnitelma
- Time on Task- seuranta (erillinen lastu)
- Tukiryhmät- jokaiselle kannustajia (Ben Furman)
- Vaadi, velvoita
- Varoita (keltainen kortti)
- Valvo
- Vältä pitkiä yksinpuheluita
- Yhteisuunnittelua
- Älä kokoa oppilaita parveen
Kommentit
Lähetä kommentti