Tunnekasvatuksesta lyhyesti


 Tunnekasvatuksesta lyhyesti


Begoña Ibarrola on espanjalainen tunnekasvattaja. Hän puhuu  tunteiden merkityksestä. 


Geeneihimme on kirjattu kuusi eri tunnetta: ilo, suru, viha, pelko, inho ja hämmästys.


Emme hallitse niitä, emme synnytä emmekä  lopeta  tunteita. Niitä tulee ja menee. Tunne syntyy reaktiona ulkoiseen tai sisäiseen tilanteeseen.


Se mitä meidän on opittava, on kuinka annamme tunteiden vaikuttaa meihin. Tunteet näkyvät naamassamme- ja tähän voimme itse vaikuttaa. (Suomessa taidetaan puhutaan tunteiden lukutaidosta).Opettajille tunnetaidot ovat tärkeä asia. Jollemme hallitse niitä, voimme viestittää lapsille, etten pidä sinusta - mitä ammattilainen ei saa tehdä - vaikkei pitäisikään.  


Teemme ratkaisuja tunteiden emme  järjen pohjalta. Mutta voimme vaikuttaa järjellämme siihen, miten annamme tunteiden  ohjailla meitä. 


Opettajille hän antaa  mm. seuraava ohjeita:

  • Muista: tunteet tarttuvat
  • Hän muistutti myös murrosikäisten aivioperäisestä vaikeudesta lukea ilmeitä - he tulkitsevat aikuiset  muljautukset usein ihan väärin.
  • Pelko on pahin onnistumisen este. Samoin syntynyt viha ja kyllästyminen.
  • Koulun tulee luoda onnistumisen kokemuksia, ne synnyttävät myönteisiä tunteita ja motivaatiota.
  • Siksi tavoitteet tulee asettaa oikealle tasolle 
  • Jos kotoa tulee vihainen viesti, että lapsella on kurja olo, kannattaa käydä dialogia, mistä kurjuus johtuu: Opettajan ilkeydestä vai esim. siitä, että oppilas ei ole itse ponnistellut.
  • Huumori purkaa jännitystä, samoin luottamus.
  • Musiikki on upea keino rentouttaa.

Konkreetti esimerkki tunnetaitojen harjoittelemisesta:

Opettaja näyttää   muutamia kuvia, ja pyytää oppilaita  kuuntelemaan, kehoaan, mitä tunteita ne herättävät. Kuvina esim.  auringonlasku, vuorikiipeilijät jäätiköllä ja vanhusnaiset penkillä. Näin opetellaan sanoittamaan ja perustelemaan tunteitamme. 



Kommentit