Seuraa työskentelyä


Huomaatko, kun joku oivaltaa! Entä kun joku putoaa kyydistä?

Usein opetustuokioon kuuluu vaihe, jossa oppilaiden kuuluu tehdä itsenäisesti työtä ja saada tehdä sitä rauhassa


Opettajan kannattaa silti tarkkailla työskentelyä. Kierrä luokassa.  Kerää ja anna palautetta. Kannusta, innosta, rohkaise. Luo positiivisia kohtaamisia. Anna tietoa edistymisestä.

 

Seuraa eleitä, ilmeitä. Hymyä? Tuskailua? 


Huomaatko, kun joku putoaa kyydistä? Alkaa touhuta. Käytä kysymässä, onko kaikki ok. Keskeytä tarvittaessa.  Pidä suunnassa.


Putoamista voi estää  ennakolta.”Räätälöi  onnistumisia” . Tehtävän voi jakaa osiin. Välitavoitteet, palaute  ja ohjeet oikeasta  pitävät aktiivisuutta yllä.


Kukaan ei jaksa koko ajan samaa. 15 minuutin jälkeen keskittyminen herpaantuu. Tuo vaihtelua. Pikku välitunti? Liikuntahetki? Tuuletus?


Jos on hankaluuksia eikä työ suju, jututa. Kuuntele tunteita. Mitä nyt?  Kysele. Mitä voisimme tehdä toisin? Rentouta. Puhukaa esiin nousevista tunteista (kiukku tms.)


Seuraa myös kelloa. Jos jää kesken, jatketaan myöhemmin. No hätä.


Kun joku ei selviä  


Pyydä oppilastovereita neuvomaan. Auta sitten vasta itse.


Tee kompromisseja. Tarkista tavoitteita ja konkretisoi niitä. Aikalisä?

Muuta tehtäviä. Vaikeustason lasku  motivoi uudelleen.


Elvytä oppimistarvetta: Motivoi, rohkaise! Lisää virikkeitä.

Vahvista itseluottamusta.  


Järjestä ajoissa tuen piiriin

Keksi korvaava näyttö…

Jollei muu auta, anna ”terapiatehtäviä” (väritä)


Kommentit