Rutiinit
Juuri opettaja luo luokkaan sen toimintakulttuurin - josta syntyy oppilaiden oppimisympäristö. Hyvät rutiinit tuovat turvallisuutta, joka edistää oppimista. Rutiinit ja säännöt suojaavat koulutyötä. Ne luovat luokkaan johdonmukaisen, työrauhaa edistävän järjestyksen. Rutiineita tarvitsevia arkisia asioista ovat:
- istumajärjestys (opettaja määrää, mielellään pysyvät ryhmät)
- päivän aloitus
- tunnin aloitus
- myöhästymiset,
- tavaroiden unohtelut,
- puheenvuoron pyytämistavat,
- oppilaiden liikkuminen ja keskusteleminen tunnilla,
- kuinka pyydetään apua, mitä tehdään, kun oma työ on valmis,
- millaisia vaiheita tunnissa on,
- kuinka oppitunti ja koulupäivän lopetetaan.
- Kirjaa ylös omat tunti-, päivä- ja viikkorutiinit. Pidä niistä kiinni.
- Joustamalla luot vaihtelua. Muista päivänavaus joka päivä.
Millainen on tavallinen oppituntisi kulku/rakenne?
Normitunnin kaava näyttää olevan yhä: Kotitehtävät - Uuden asian lämmittely - Uuden haltuunotto (eri tavoin) - Tilaisuuksia harjoitella ja käyttää - Oppimisen arviointi ja tuokion reflektio.
Millainen on tavallinen koulupäiväsi rakenne?
Tuttuja päivärutiineita ovat esim.: Päivänavaus/päivän ohjelman läpikäynti. Poissaolojen tarkistus. Uutiskatsaus. Ruokajonojärjestelyt. Kotiinlähtökättelyt.
Millainen on tavallinen kouluviikon rakenne?
Viikkorutiineita voivat olla: Viikonlopun kuulumiset (porinat), viikon urakan yhteissuunnittelu. Viikon yhteinen tavoite. Viikon yhteenveto (+- ja —listat).
Millaiset ovat luokan säännöt?
Luo yhdessä oppilaiden kanssa luokan pelisäännöt ja mitä niiden rikkomisesta seuraa. Pidä niistä kiinni. Säännöt näkyviin.
Kommentit
Lähetä kommentti