Rutiinit







Rutiinit

Juuri opettaja luo luokkaan sen toimintakulttuurin - josta syntyy oppilaiden oppimisympäristö. Hyvät rutiinit tuovat turvallisuutta, joka edistää oppimista. Rutiinit ja säännöt suojaavat koulutyötä. Ne luovat luokkaan johdonmukaisen, työrauhaa edistävän järjestyksen. Rutiineita tarvitsevia arkisia asioista ovat:

  • istumajärjestys (opettaja määrää, mielellään pysyvät ryhmät)
  • päivän aloitus
  • tunnin aloitus 
  • myöhästymiset, 
  • tavaroiden unohtelut, 
  • puheenvuoron pyytämistavat, 
  • oppilaiden liikkuminen ja keskusteleminen tunnilla, 
  • kuinka pyydetään apua, mitä tehdään, kun oma työ on valmis, 
  • millaisia vaiheita tunnissa on, 
  • kuinka oppitunti ja koulupäivän lopetetaan. 
  • Kirjaa ylös omat tunti-, päivä- ja viikkorutiinit. Pidä niistä kiinni.
  • Joustamalla luot vaihtelua. Muista päivänavaus joka päivä.


Millainen on tavallinen oppituntisi kulku/rakenne?

Normitunnin kaava näyttää olevan  yhä: Kotitehtävät - Uuden asian lämmittely - Uuden haltuunotto (eri tavoin) - Tilaisuuksia harjoitella ja käyttää - Oppimisen arviointi ja tuokion reflektio.


Millainen on tavallinen koulupäiväsi rakenne? 

Tuttuja päivärutiineita ovat esim.: Päivänavaus/päivän ohjelman läpikäynti. Poissaolojen tarkistus. Uutiskatsaus. Ruokajonojärjestelyt. Kotiinlähtökättelyt.

Millainen on tavallinen kouluviikon rakenne? 

Viikkorutiineita voivat olla: Viikonlopun kuulumiset (porinat), viikon urakan yhteissuunnittelu. Viikon yhteinen tavoite. Viikon yhteenveto (+- ja —listat).

Millaiset ovat luokan säännöt? 

Luo yhdessä oppilaiden kanssa luokan pelisäännöt ja mitä niiden rikkomisesta seuraa.  Pidä niistä kiinni. Säännöt näkyviin.


Kommentit