Omat oppilaanohjauksen tunnit

PERUSKOULUN luokilla 1-6 oppilaanohjaus annetaan tavallisesti muun opetuksen yhteydessä. Vuoden 2014 ops-perusteiden mukaan on kuitenkin mahdollista varata siihen myös omia oppitunteja.

Lukuvuonna 2007-2008 monella Auroran koulun oppilaalla oli ongelmia koulunkäyntitaidoissa. Niinpä varasimme tuntijakoon yhden tunnin viikossa 3.-4-luokkien opoon. Sen piti luokanopettaja. Lisäksi varasimme  koulun tuntikehyksestä 3 vvt Uma Jutila opettajalle, joka tuli viikoittain luokkiin pariopettajaksi syventämään sekä oppilaiden että opettajien taitoja.

Tämä opettaja laati lista taidoista, ja yhdessä luokanopettajan kanssa sovittiin aiheet ja  yhteistyötavat. Luokanopettaja jatkoi valitun  asian työstämistä luokan kanssa esim. seuraavan viikon ajan ja siitä jatketaan seuraavalla kerralla. Myös oppilaat saivat olla mukana aihetta valitsemassa. Joihinkin aiheisiin liittyi  kotona yhdessä vanhemman kanssa tai yksin tehtävä moniste  Tarkoituksena oli, että myös vanhempi saa tiedon käsitellystä asiasta ja tukee lapsensa opiskelua tältäkin osin. 

AIHEET LUOKKA-ASTEITTAIN

1.-2.luokat

  • Aistit ja opiskelu - Aistien tunnistaminen- Aistien herkistäminen opiskelua varten
  • Ajantajun kehittäminen
  • Koululaisen taidot- Miten käyt koulua?- Mitä koululaisen taitoja sinulla on?- Millaisia koululaisten taitoja tarvitset koko kouluajan?
  • Miksi pitää olla oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, oikeat tavarat mukana?
  • Mikä on mielestäsi kivaa opiskelussa? Mikä ei ole mielestäsi kivaa opiskelussa? Miksi?
  • Miten opiskelet englannin kieltä?- Kahden oppitunnin mittainen tutustuminen englannin kielen opiskeluun- Millaisia taitoja englannin kielen tunnilla tarvitaan?- Miten englantia opiskellaan?
  • Oppilaan vastuu - Vastuu läksyistä- Vastuu tavaroista, kirjat, reppu
  • Tunteet-  Miten tunteet vaikuttavat oppimiseen?- Omien tunteiden tunnistaminen

3.-4.-luokat

  • Aistit ja opiskelu- Aistien tunnistaminen.Miten aistit auttavat oppimisessa?
  • Eri oppiaineiden opiskelutaidot
  • Kokeisiin lukemisen taito
  • Koululaisen taidot
  • Läksyjen tekemisen taito
  • Motivaatio
  • Oppimisen onnenpolku
  • Ryhmätaidot- Millaista on hyvä yhteistyö?-Miksi ryhmä on vahvempi kuin yksi ihminen?- Oman luokan vahvuudet- Yhteistyössä on voimaa!
  • Tunteet- Miten tunteet vaikuttavat oppimiseen?- Omien tunteiden tunnistaminen- Omien tunteiden vaikutus opiskeluun ja oppimiseen.Miten omia tunteitaan voi säädellä eli hallita?
  • Työrauha - Mitä työrauha tarkoittaa?- Mistä asioista työrauha syntyy?.Mitä hyötyä on siitä, että omassa luokassa on työrauha?
  • Uni, ravinto, liikkuminen opiskeluun vaikuttavina asioina
  • Vastuu omista kouluasioista ja tavaroista
  • Yleiset työskentelytaidot- Yleiset työskentelytaidot oppitunnilla-.Työn aloittaminen – tekeminen - valmiiksi asti saaminen

5.-6.-luokat

  • Aistit ja opiskelu- Miten aistit auttavat asioiden oppimisessa?. Miten aistejaan voi vahvistaa?- Mikä on sinun vahvin oppimisaistisi?
  • Ajanhallintataidot
  • Eri oppiaineiden opiskeleminen: Miten oppikirjasta ja työkirjasta opiskellaan? Miten muistiinpanoja tehdään? Miten kotona kerrataan asiat ja miten painetaan asioita muistiin?
  • Kokeisiin valmistautuminen
  • Koululaisen taidot
  • Läksyjen lukemisen ja tekemisen taito
  • Mitä taitoja pitää osata ennen yläkouluun siirtymistä?
  • Motivaatio
  • Muisti- Miten muisti toimii?-Muistiharjoituksia-.Muisti aistien avulla-Muistitekniikoita
  • Oma asenne ja sen vaikutus opiskeluun
  • Tavoitteiden asettaminen ja saavuttaminen
  • Tunteet- Miten tunteet vaikuttavat oppimiseen?- Omien tunteiden vaikutus opiskeluun ja oppimiseen- Miten omia tunteitaan voi säädellä eli hallita?. Mitä hyötyä tunnetaidoista on opiskelussa ja koulunkäynnissä?
  • Uni, ravinto, liikkuminen opiskeluun vaikuttavina asioina
  • Vastuu omista kouluasioista ja tavaroista
  • Vastuu omasta opiskelusta
  • Yleiset opiskelutaidot
  • Yleiset työskentelytaidot oppitunnilla:  rauhoittuminen ja keskittyminen, tarkkaavaisuuden taito, kuunteleminen, ohjeiden noudattaminen, virheiden sietäminen ja virheistä oppiminen, sinnikkyys


Esimerkkiluettelo monisteista, joita käytettin  oppilaan ohjauksessa. 

  • Ajantaju
  • Arvailunanemiasta yöpöllötautiin, Miksi koulunkäynti ei oikein suju?
  • Arvioin itseäni oppijana ja koululaisena
  • Koululaisen oppimiskuntotesti
  • Koululaisen taidot
  • Läksyjen ja kotitehtävien kuntotesti yhdessä vanhemman kanssa
  • Koulutarvikkeiden ja repun kuntotesti yhdessä vanhemman kanssa
  • Matka oppimiseen, tavoitteen harjoittelua
  • Minä en opi! Opinpas minä!
  • Minä osaan
  • Mistä tunnet sä ystävän? Yhdessä opiskeleminen
  • Miten aistit vaikuttavat oppimiseen?
  • Muistin tutkimustehtävä
  • Motivaatiotesti
  • Olen jo niin iso, että… Velvollisuudet ja oikeudet
  • Olen taitava!
  • Oman luokan toimintatavat
  • Opiskelen, koska täytyy, ulkoinen motivaatio- Opiskelen, koska haluan, sisäinen motivaatio
  • Opiskelun tärkeät askeleet
  • Ovatko aistit aina oikeassa, tutkimustehtävä
  • Pulpetin kuntotesti ja huolto
  • Unelmakouluni
  • Vastuun ottaminen
  • Yhteistyötä-leikki
  • Yhteistyössä on voimaa
  • Taitotehtävä
  • Me onnistumme myös ensi vuonna… Yhteisten tavoitteiden asettaminen
  • Testaa, miten hyvä valmentaja olet!
  • Miten koulupäiväsi sujui?
  • Viikkotavoitteeni ja miten ne saavutan
  • Mitä aivosi söivät tänään, tutkimustehtävä kotona
  • Kokeisiin valmistautuminen 1
  • Kokeisiin valmistautuminen 2
  • Vastuu omasta opiskelusta
  • Vastuu omasta koulutyöstä ja opiskelusta
  • Läksyjen lukemisen ja tekemisen taito
  • Mestarimuistajan muistilista
Myöhemmin Uma Jutila on tuottanut monenlaisia oppimateriaaleja tukeman koulussa tarvittavien taitojen opettelua. Tässä linkki 7 minuttia kestävään prezi- clipsiin.






Kommentit