Murrosikä pähkinänkuoressa


YKSI tekijä, joka voi aiheuttaa työrauhaongelmia, voi olla se, että 
koulua ei  ole rakennettu toimimaan murrosiän ehdoilla. 

Murrosikä on ihmisen  ehkä tärkein ikäkausi. Se  on siirtymäkausi. Silloin ei enää olla  lapsia, mutta ei myöskään aikuisia. On löydettävä oma identiteetti; Kuka minä olen. Tähän murrokseen liittyy useita kehitystehtäviä.

Murrosikä  on irtautumista omista vanhemmista. Murrosikä on itsenäistymistä. Siksi on haastettava aikusia. Kyseenalaistettava aikuisten säännöt. Käyttäydytään huonosti

Itsenäistymiseen tarvitaan "lauttaa" ikätovereita. Siksi nuorella on vahva tarve tulla kuulluksi, nähdyksi ja hyväksytyksi toisten nuorten taholta. Tärkeintä on kelvata kavereille. Tässä auttaa muutos aivoissa: Murrosikäisen  aivot ovat ylivalpastuneet havaitsemaan sosiaalisen hyväksynnän ja torjunnan viestejä. Yksinäisyys pelottaa. Siksi on oltava  samanlainen kuin muut.  Haavoittuvuus kasvaa.

Aivoissa tapahtuu monia muutoksia. Sen seurauksena kieli taantuu. Mieli muuttuu hetkestä toiseen. Alakuloisuus valuu yli äyräitten.  Ikään kuuluu oikullisuus ja lyhytjänteisyys.

Nuori hakeutuu vaaratilanteisiin. Murrosikä on ihmisen vaarallisin ikä. Aivot etsivät voimakkaita elämyksiä ja saavat nuoren käyttäytymään voimakkaasti  tunnepitoisesti

Ajattelu kehittyy. Toisaalta nuori ei ole tavoitettavissa kielellisesti. Kieli taantuu. Vaikka kyky ajattella abstraktisesti kehittyy, ajattelu muuttuu mustavalkoiseksi. Itsekkyys ja narsistisuus kasvavat. Nuori on kyvytön  lukemaan ilmeitä ja tulkitsee niitä väärin. Nuorella on vaikeuksia hallita käytöstään, tunteitaan ja  impulssejaan.

Keho muuttuu.  Nälkä kasvaa. Samoin unen tarve. Ja väsymys. Toisaalta nuori  ihminen terveimmillään ja vastustuskykyisimmillään.  Hän on voimakas ja nopea, hän kestää entistä paremmin kylmää ja kuumaa, nälkää, kuivuutta ja fyysisiä loukkaantumisia. 

Kehon muutos hämmentää. On huolta kropasta. Oma itse saattaa tuntua aivan väärältä, muilla menee hienommin.Oma sukupuoli voi olla kadoksissa.

Stressihormoni kortisoli aiheuttaa jatkuvan stressitilan (taistelu-hätätila).

Työkaluja tukea nuoren aikuistumista

Kirjallisuudessa on esitetty työkaluja, joilla voidaan ottaa huomioon koulussa murrosiän kehitystehtävät. Tässä niitä aakkosjärjestyksessä

  • Aikaa itsetuntemukselle. Murrosikäisen kasvutavoite on löytää itsensä vahvuutensa. Siksi tarvitaan mahdollisuuksia oppia tuntemaan itseään ja löytämään omat vahvuutensa.
  • Aikaa tehdä yhdessä. Nuorilla on suunnaton tarve olla yhdessä
  • Dialogi: Opettajan tulee puhua, niin, että nuori haluaa kuunnella, ja kuunnella niin, että nuori haluaa puhua. Ongelmatilanteissa aikuisen tulee kuunnella loppuun saakka, ja viestiä: Kyllä tästä selvitään.  Carpe diem. Erimielisyydet kannattaa purkaa  tunteiden jäähdyttyä.
  • Hauskuutta opetukseen.
  • Huomaavaisuutta kohtaamisiin.
  • Kannustus
  • Kerro - ope- omasta nuoruudestasi
  • On vahvistettava kasvatuksellisutta yläluokilla.
  • Selkeitä sääntöjä ja rajoja tarvitaa. Luja mutta lämmin vastustus. Aikuisten on pidettävä kiinni omista mielipiteistään ja  näkemyksistään, mutta he eivät saa nujertaa nuorta.  Niinpä niin: Hänen tulee olla tahdikas, mutta pitää myös rajoista kiinni.
  • Ongelmanratkaisutaitoja kannattaa harjoitella 
  • Sosiaalisten taitojen harjoittelulle tilaa tunneuilla. Kuinka hallita niitä?  Kuinka kyetä kiinnittymään toisiin. Taito tulla toimeen muiden, erilaisten  ihmisten kanssa on  yhä tärkempi. Ihmissuhdetaitoja on mahdollista harjoitella ja kehittää.
  • Toiminnalliset ja yhteistoiminnalliset menetelmät
  • Tunnekasvatus: yläkoululuokilla on tärkeää oppia tunnistamaan omia ja toisten tunteita (empatia),
  • Vaihtelu
  • Yhteisöllisyys: pysyvät ryhmät


Kommentit