Laumasta ryhmäksi








Kuva löytyy linkistä:

https://johtakee.fi/johda-tehokkaamin-huomioimalla-ryhman-kehitysvaihe/


Miten teen oppilaslaumasta ryhmän,  luokayhteisön? 

Älä jätä luokkaa laumaksi. Laumalla ei ole yhteistä päämäärää eikä toimivaa työnjakoa. Sillä ei ole  yhteistä suuntaa, vain suunnaton määrä energiaa. 

Lauma syntyy. Ryhmä on tehtävä. Lauman ryhmäyttäminen on opettajan tehtävä.  Koululuokan kasvun tavoitteena on keskinäisen auttamisen yhteisö. Tässä mm. keinovalikkoa:

  • Tutustukaa toisiinne
  • Kaiva esiin ryhmäyttämisleikkejä ja leikkikää niitä http://hellstromtyotavat.blogspot.com/2011/01/43.html
  • Mainioita ovat kysymykset, joihin on vain oikeita vastauksia (esim. Mikä oli lempinimesi pienenä?)
  • Seuraa oppilaiden välisiä  suhteista (esim. sosiometriset kyselyt, seuranta)
  • Estä kiusaaminen - älä jätä oppilaita keskenään. Muodosta itse ryhmät ja istumajärjestys. Valvo siirtymät
  • Rakenna johdonmukaisesti työrauhaa.  Vaali ja vaadi myönteista  luokkailmastoa. Opettaja vaikuttaa siihen käyttäytymällä ystävällisesti
  • Opettajan on oltava johdonmukainen, asiallinen, lämminhenkinen ja oikeudenmukainen
  • Ohjaa luokasta toisiaan auttava luokka. Kootkaa luokan osaamispankki: millaisia erityistaitoja kullakin on (vahvuus), joilla voi auttaa tarvittaessa toisia.
  • Saata oppilaat vuorollaan tekemään töitä kaikkien kanssa.  Ryhmää  kiinnitytään kiinnittymällä ryhmän jäseniin. 
  • Teetä harjoitteita, joissa syntyy keskusteluyhteyksiä ja joissa pohditaan paisti käsityksiä käsiteltävistä asioista myös ryhmässä toimimisesta.
  • Yhteistoiminnallinen oppiminen on työtapa, jossa taitoja harjoitellaan itse työssä-ei erikseen.

 

Kommentit