Laadukas kodin ja koulun yhteistyö


 













Laatukriteerit (Opetus- ja kulttuuriministeriö  2012) 


Kodin ja koulun   yhteistyön lähtökohtana on keskinäinen arvos-tus. Koulu tarjoaa mahdollisuuden huoltajien keskinäiseen vuorovaikutukseen ja sitä kautta vertaistukeen. Yhteistyön muodoista sovitaan yhdessä-Kodin ja koulun yhteistyötä suunnitellaan, kehitetään ja arvioidaan yhdessä huoltajien ja

Kodin ja koulun yhteistyötä tehdään koulun, luokan ja oppilaan tasoilla. Kodin ja koulun yhteistyö on lähtökohdiltaan positiivista ja keskustelevaa sekä tukee molempia osapuolia oppilaan kasvun ja oppimisen edistämisessä. Kodin ja koulun yhteistyö otetaan huomioon koulun henkilökunnan työtehtävissä, ja sen toteuttamiseen varataan riittävät resurssitja tuki. Vanhemmille suunnatussa viestinnässähyödynnetään teknologian suomia mahdol-lisuuksia. Henkilöstöä tuetaan kohtaamaan moninaisia perheitä

Lainsäädäntö

Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. (PoL 3 §)

Opetushallitus päättää kodin ja koulun yhteistyön keskeisistä periaat-teista. (PoL 14 §)

Oppilaan opintojen edistymisestä, oppilaan työsken-telystä ja käyt-täytymisestä on annettava riittävän usein ti-toa oppilaalle ja hänen huoltajalleen. Tietojen antamisesta määrätään tarkemmin opsissa. (PoA 10 §)

Opiskeluhuoltoa toteutetaan yhteistyössä opiskelijan ja hänenhuolta-jien-sa kanssa. (OOHL 18§)

Oppivelvollisen huoltajan on huolehdittava siitä, että oppi-velvollisuus tulee suoritettua.(PoL 26 §)

Jos oppilaan huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppi-velvollisuuden täyttämistä, hänet on tuomittava oppivelvol-lisuuden valvonnan laiminlyömisestä sakkoon. (PoL 45 §)

Vanhempien mielipiteitä on kuultava, jos koulu on tekemässäheidän lastaan koskevia päätöksiä esimerkiksi erityisistä opetusjärjestelyistä tai varsinaisista kurinpitorangaistuksista.

Työtavoista tulee keskustella myös huoltajien kanssa. (POPS 2014)

Kommentit