Hyvinvointisuunnitelma
Eräänä vuonna, kun mittareissa näkyi oppilaiden levottomuutta ja opettajien uupumusta, päätimme laatia turvallisuuden ja viihtyisyyden edistämiseksi koulun hyvinvointi-ohjelman. Se kattoi sekä koulun aikuiset että oppilaat.
Keskeistä turvallisuuden kokemukselle on työrauha. Sen luominen vaatii opettajilta ja luokalta usein sitkeää työtä. Työrauhan kannalta tärkeää on, että opettajat rakentavat johdonmukaisesti hyvää henkeä luokkaansa ja tunnistavat aikuisina tavanomaiset ryhmäilmiöt.
Tarvittaessa työrauha taataan jämäkillä rangaistustoimilla, joita lainsäätäjä on viime aikoina opettajille lisännyt.
Koulukiusaamisen ja väkivallan suhteen on hyvä olla nollatoleranssi. Jokainen kiusaustapaus selvitetään ja sovitaan. Tarvittaessa käytetään myös rangaistuksia. Perustimme kiusaamisasioita koordinoimaan erillisen KOURA-ryhmä.
Kokosimme konkreetteja ideoita, kuinka vahvistaa hyvinvointia. Kokosimme erilaisia tapahtumia (mm. päivänavausten teemoja alkaen koulurauhan julistuksesta) vuosikelloon. Päätimme tarvittaessa säädellä jopa koulun rakenteita (tunnit, välitunnit, jakotunnit, avustajien määrä) turvallisuuden takaamiseksi…
Kaikki väkivalta kiellettiin- jopa leikkitappelut. Väkivallasta tuli seuraamus. Alkuopetuksessa tilanteet pyrittiin ensisijaisesti sopimaan keskustellen.
Luokan työrauhasta vastaa opettaja. Jokaisella oppilaalla on oikeus opiskella ilman, että häntä häiritään. Mikäli luokan työrauha vaatii erityistoimia, niitä koordinoi oppilashuoltoryhmä mutta vastuu on viimekädessä rehtorilla.
Ks. lisää
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2009/07/pedagoginen-hyvinvointi-ja-hyvinvoinnin.html
Kommentit
Lähetä kommentti