Hyvin suunniteltu opetus


Hyvin suunniteltu opetus on mainio keino vahvistaa oppilaiden kiinnittymistä opiskeluun. 

Didaktiikassa opetuksessa on kaksi kaikkein keskeisintä tekijä tavoitteisuus ja vuorovaikutus.


Loogisesti opetuksen pitäisi aina lähteä tavoitteista. Tutkimusten mukaan  lähtökohtana on useikuitenkin konkreetimpi asia, jonkin asian läpikäyminen 


Mikä on tavoite?


Tavoiteella tarkoitetaan asiaa, joka tulisi pian osata. Se voi olla jokin tieto, taito tai suhtautumistapa. Se voi olla aivan uuteen asiaan tutustumista tai sen soveltamista. Opettaja ratkaise.


Mitä tarkoittaa tavoitteisuus?


Jotta voi oppia, pitäisi tietää tavoite. Opettajan tehtävä on sanallistaa se. Tavoite on sitä parempi, mitä enemmän se on relevantti, konkreetti. ymmärrettävä ja hyödyllinen. Aina kannattaa kertoa oppilaille, missä tätä osaamista tarvitaan.


Aseta tavoitteille taso: kuinka syvästi asia on hallittava. Esim. tiedot: tutustuu... hallitsee, taidot: kokeilee... käyttää luovasti, suhtautumistapa: tutustuu... omaksuu (vrt. ops-perusteiden laatuasteikko).


Kannattaa sanallistaa itselle ja oppilaille, mikä on minimitaso osaamista, johon olemme tyytyväisiä.


Sisällön muokkaus


Pelkkä tavoite ei riitä. Tarvitaan sopiva sisältö: Ei liikaa. Mielellään pääasiat. Aloita tutusta. Lisää siihen uuttaa. Poimi ydinasiat. Mieti termit. Muokkaa aines kielellisesti helpoksi- muttei  liian helpoksi vastaanottaa.


Ota huomioon oppilaitten kiinnostuksen kohteet, harrastukset,


Selvitä lähtötaso: mitä siitä jo osataan (diagnostinen, toteava arviointi).  Esim. keskustelu ennen opetuksen alkua. Testi kysymällä. Tarkkaile. 

Käännä sisällöt kysymyksiksi ja oppimistehtäviksi


Menetelmät


Ota oppilaat mukaan valitsemaan ja kokeilemaan työtapoja. Miten oppisitte tämän asian parhaiten?  


Jätä tilaa oppilaiden omille oivalluksille.. Anna  oppia itse ja harjoitella


Arviointi


Kerää ja anna palautetta. Kannusta. Ihaile. Innosta. Anna edistettä

Opasta. Auta   kun apua pyydetään.


Varmista tavalla tai toiselle, onko asia jo opittu vai tarvitaanko lisää harjoittelua.





Kommentit