Hyvin suunniteltu opetus on mainio keino vahvistaa oppilaiden kiinnittymistä opiskeluun.
Didaktiikassa opetuksessa on kaksi kaikkein keskeisintä tekijä tavoitteisuus ja vuorovaikutus.
Loogisesti opetuksen pitäisi aina lähteä tavoitteista. Tutkimusten mukaan lähtökohtana on useikuitenkin konkreetimpi asia, jonkin asian läpikäyminen
Mikä on tavoite?
Tavoiteella tarkoitetaan asiaa, joka tulisi pian osata. Se voi olla jokin tieto, taito tai suhtautumistapa. Se voi olla aivan uuteen asiaan tutustumista tai sen soveltamista. Opettaja ratkaise.
Mitä tarkoittaa tavoitteisuus?
Jotta voi oppia, pitäisi tietää tavoite. Opettajan tehtävä on sanallistaa se. Tavoite on sitä parempi, mitä enemmän se on relevantti, konkreetti. ymmärrettävä ja hyödyllinen. Aina kannattaa kertoa oppilaille, missä tätä osaamista tarvitaan.
Aseta tavoitteille taso: kuinka syvästi asia on hallittava. Esim. tiedot: tutustuu... hallitsee, taidot: kokeilee... käyttää luovasti, suhtautumistapa: tutustuu... omaksuu (vrt. ops-perusteiden laatuasteikko).
Kannattaa sanallistaa itselle ja oppilaille, mikä on minimitaso osaamista, johon olemme tyytyväisiä.
Sisällön muokkaus
Pelkkä tavoite ei riitä. Tarvitaan sopiva sisältö: Ei liikaa. Mielellään pääasiat. Aloita tutusta. Lisää siihen uuttaa. Poimi ydinasiat. Mieti termit. Muokkaa aines kielellisesti helpoksi- muttei liian helpoksi vastaanottaa.
Ota huomioon oppilaitten kiinnostuksen kohteet, harrastukset,
Selvitä lähtötaso: mitä siitä jo osataan (diagnostinen, toteava arviointi). Esim. keskustelu ennen opetuksen alkua. Testi kysymällä. Tarkkaile.
Käännä sisällöt kysymyksiksi ja oppimistehtäviksi
Menetelmät
Ota oppilaat mukaan valitsemaan ja kokeilemaan työtapoja. Miten oppisitte tämän asian parhaiten?
Jätä tilaa oppilaiden omille oivalluksille.. Anna oppia itse ja harjoitella
Arviointi
Kerää ja anna palautetta. Kannusta. Ihaile. Innosta. Anna edistettä
Opasta. Auta kun apua pyydetään.
Varmista tavalla tai toiselle, onko asia jo opittu vai tarvitaanko lisää harjoittelua.
Kommentit
Lähetä kommentti